Niepubliczna Specjalistyczna Poradnia Wczesnego Wspomagania Rozwoju w Mielcu
jest placówką oświatową wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych powiatu mieleckiego.
Wczesne wspomaganie rozwoju jest jedną z wielu form pomocy małemu dzieckui jego rodzinie. Nie zastępuje żadnej z form pomocy stosowanych dotychczas w zakresie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego czy wychowania przedszkolnego. Uzupełnia kompleksową rehabilitację dziecka.
Działania i terapia
Jesteśmy placówką oświatową mającą na celu wszechstronne wspomaganie rozwoju dzieci posiadających opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Nasi specjaliści stosują różnorodne metody pracy. Są one dostosowywane do potrzeb każdego dziecka, aby mogło rozwijać się, uczyć, bawić i uśmiechać.
Nasze cele i kierunki działania to:
- wspieranie dziecka w rozwoju według jego indywidualnych potrzeb i możliwości
- dbanie o godność ludzką, miejsce w rodzinie i wśród innych ludzi
- odkrywanie i rozwijanie talentów dziecka oraz przygotowanie do samodzielnego i twórczego życia
- wspieranie rodziny i pomaganie w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych oraz wychowawczych
Cele wczesnego wspomagania rozwoju:
- usprawnianie dziecka i przezwyciężanie zaburzeń w jego rozwoju
- przeciwdziałanie występowaniu nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dziecka
- zapewnienie optymalnego rozwoju intelektualnego i psychospołecznego
- korygowanie zaburzonych funkcji i kompensowanie deficytów
- pomoc w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego (funkcji poznawczych, małej i dużej motoryki, komunikacji społecznej, rozwoju mowy itd.)
- wyrównywanie szans edukacyjnych
- budowanie trwałych więzi z najbliższymi osobami
- pomoc dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii
- wspieranie rodziny w realizacji zadań wychowawczych i opiekuńczych
(„Lepiej chyba pójść choćby kawałek dobrą drogą, niż zajść daleko lecz źle”
Platon)
Dla prawidłowego rozwoju dziecka najbardziej znaczące są jego pierwsze lata życia. Równocześnie z rozwojem układu nerwowego następuje rozwój wszystkich funkcji psychofizycznych dziecka. W wieku od 0 do rozpoczęcia nauki szkolnej, w procesie rozwoju dziecka postępuje uczenie się społeczne, językowe i poznawcze. U dzieci z zaburzeniami rozwojowymi lub z niepełno-sprawnościami, procesy te mogą postępować dysharmonijnie lub ulec zahamowaniu.
Jeżeli Twoje dziecko:
- jest dzieckiem ryzyka okołoporodowego
- urodziło się przedwcześnie, miało niedobór wagi i wzrostu
- bywa niezdarne ruchowo, przejawia zaburzenia czucia, temperatury, dotyku, orientacji przestrzennej
- jest zdecydowanie inne niż jego rówieśnicy (później siada, chodzi, mówi)
- przejawia opóźnienie rozwoju psychoruchowego
- ma problemy w przystosowaniu się do grupy rówieśniczej oraz z opanowaniem wiedzy i nowych umiejętności
- jest dzieckiem posiadającym problemy rozwojowe wynikające z choroby i niepełnosprawności
Być może powinno zostać objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju.